fredag den 6. april 2012

Lang Fredag

Bllledet er fundet i "gemmerne" fra sidste års ferie på Langeland.
Tryk for større billede.
Billedet illustrerer følelsen jeg har i dag.
Fred, ro og en lille smule sørgmodig.
Den store verden "sejler forbi" mens lykken af en fanget fisk, pludselig bliver verdens navle.

Lang Fredag.
Korsfæstet, død og begravet.
Det er det vi "fejre" idag.
I min barndom var denne dag meget hellig.
Intet var åbent, man kunne heller ikke gå i biffen.
Alle butikker var lukket.
Vi børn var ikke altid stille, men jeg kan godt huske den ro og alvor der var hos de voksne.
Hvert år på denne dag, bliver jeg en smule sørgmodig.
Min mor levede sine sidste dage i påsken.
Hendes ord, kan jeg stadigvæk høre, mens hun forsøgte at skåne mig for den  lidelse hun gennemgik.
 " Hvorfor skal man lide sådan fordi det er Langfredag"
Jeg var kun 20 år.
Man skulle tro jeg er opvokset i en religiøs familie, men det kan man vist ikke sige vi var.
Jeg tror bare mine foræældre var ydmyge over for livets tilskikkelser.

Min Mor sagde engang til mig, jeg husker ikke lige situationen men ordene har jeg ikke glemt.
Der går en rød trød gennem livet.
Jeg kan godt få øje på min røde tråd.
Jeg bruger den til at huske på at der er konsekvenser af beslutninger, og de valg man gør, og som jo ikke kan undgå også at blive til fravalg.
Men nu er jeg vist ved at bevæge mig langt omkring igen, men det vil nok ikke være hverken første eller sidste gang.
Nogle gange (for det meste) har min hjerne det med at smutte ud af bivejene.

Nu vil jeg bruge resten af denne disede dag til at kigge på de mange bøger jeg fik i onsdags hos Lars og Fie. Larses lillebror Lasse, havde fået ca. et par hundrede krea- bøger på biblioteket, som skulle køres på forbrændingen.
Sikke dog noget pjjat at smide gode sjove bøger væk.
Heldigvis havde Lasse nærvær nok til at lande dem hos Fie, som er en meget kreativ kone.
Jeg fik en god stak med hjem,
og nu står ideerne i kø.
Så kom bare an unger, i skal nok få lov ;O))

Jeg håber I alle må  få en smuk og hjertevarm Langfredag.

Vi ses ;O)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar