tirsdag den 14. maj 2013

Er lige blevet enig med mig selv om at jeg ALTID  vil tale et pænt og ordentligt dansk sprog.

Jeg har nemlig lært at åbne/ lukke døren op......ikke åbne den op.
Nå, men nogen vil nok mene at jeg er fare out, oversat til dansk.....langt ude på langtyndskidsmarker.

TRÆT AF POLITIKERSPROGET er nok den simple bevæggrund til mine overvejelser.
Ved du hvordan man ruller beslutninger tilbage? åbner op for tilgangen til dagpenge?
Tager man med højre hånds tommel og pegefinger en snip af vedtægten/ loven, og så RULLER man beslutningerne stille og roligt tilbage?

Måske kommer jeg til at rode lidt i indlægget, men jeg vokset op med at høre det smukkeste danske sprog i radioen da jeg var barn/ ung. (årgang 43).

Jeg siger jo selv FUCIKING med glæde når jeg er fare out og ude på  langtyndskidsmarker,
men jeg...... nej jeg slutter nu, for emnet er ALT  for svært for mig........men at tale ordentligt er vel et spørgsmål om respekt for det menneske der står over for dig.

En passant, jeg har et utroligt sprogøre, derfor smutter ALLE ord ind på min lystavle...og jeg elsker alle sprog, men når vi gør vores eget sprog til tegneserie sprog, ja så bliver jeg bekymret.

Kom lige i tanke om, at tale pænt ikke er ensbetydende med at man ikke må have skarpe og måske ubehagelige budskaber i de sagte ord.
Men som min mand siger, det er tonen der gør musikken.

Vi ses ;-)

6 kommentarer:

  1. Og hør nu lille Karen, hvad siger du nu, første lære, tal ordentlig dansk for F..den, kans ikke doo,
    1. jeg er Vendelbo og snakker bondsk så det står ud af begge ører, og det indebærer at vi siger det som falder for og så det ikke kan misforstås, he he, men det vi siger mener vi (jeg),
    2. Min mor lærte mig, at taler du med andre mennesker, så tal til dem så de ikke føler du taler ned til dem, men heller ikke sådan at du vil vise de er bedre vidende en du selv, men det du siger skal der være hold i, uden du behøver at undskylde. det kommer vist ind under op og ned he he, eller under, langt ude på Lars Tyndskids mark,
    3. Jeg hørte også det smukkeste danske sprog i radioen, men forstod ikke en skid af alle de floskler de kom med, for mig var en skovl en skovl og en spade for en spade, og det havde jeg lært at sige på ren Vendelbosprog, ( for H...ede hvor er han dum at høre på )
    4. en Politikker er en man hører på, ganger med 1 og dividere med 100, så er sandheden ved at stemme,
    5. at respektere andre er en dyd for mig, også selv om andre ikke lige respektere mig, og det har jeg ladet gå videre til mine børn og børnebørn, så det skulle gerne smitte af til oldebørnene også,
    6. Kom lige i tanke om, at tale pænt ikke er ensbetydende med at man ikke må have skarpe og måske ubehagelige budskaber i de sagte ord. jooo det er jeg god til
    7. måske er der hverken hoved eller hale i det jeg skriver, men det er jo typisk mig ved du godt, men ønsker dig alt godt alligevel kære Karen.

    Ja det var så ordene fra din towlige Vendelbo ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jameeeen tovlige vendelbo, jeg mener jo ikke at sprogets smukke dialekter skal ud af dagligtale, det er det smukkeste der findes, jeg mener bare sproget skal udvikle og ikke afvikle vores danske, men jeg tror jeg har svært ved at formulere lige det der ligger mig på sinde. Måske det kommer i løbe taf dagene.

      Tak fordi du var med med mig....knus Karen Margrethe

      Slet
  2. Sproget er jo helt fantastisk. Jeg holder meget af ord. Der kan leges med dem, og de kan selvkonstrueres, når der er brug for det.
    At tale ordentligt, tja, det kommer måske an på hvor man kommer fra, hvad det egentlig vil sige. Somme tider har jeg det med sprog, som med klæder. De skaber folk. Der kan dækkes over mangt og meget, bare man TALER.
    Jeg bestræber mig altid på at behandle andre mennesker ordentligt, hvilket også indebærer at tale "ordentligt" Men jeg vil fandme også forbeholde mig retten til, at sige hvad jeg mener på rette plads.
    Især bliver jeg meget socialt indigneret. Så kan jeg tale meget grimt. Ulighed har jeg det rigtig svært med. Så i sådanne situationer, kan jeg nu og da, have svært ved at beherske den del af sproget, som IKKE er "ordentligt" Mit ordforråd her er temmelig stort.
    De unge taler igen anderledes, end jeg gør. Tiden er en anden og vilkårene er anderledes i dag, end da mit sproglige grundlag blev lagt.
    Stort og interessant emne. Det kan der siges meget mere om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine kloge ord. Jeg synes også emnet er stort, måske for stort lige nu, men jeg vil gerne sætte skibe i vandet, så kan man jo bare håbe de ikke synker.
      Jeg er meget betaget af din evne til at replisere i den fart du gør, og jeg er så glad for at få din spontane reaktion, tak

      KH bedstemorkaren

      Slet
  3. Helt enig, jeg irriteres også over forfladigelsen af det danske sprog ... Især vore journalister der ikke kan tale sproget ordentligt kan få mig til at græmmes ....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine ord, men hvordan skal vi hjælpe de unge til et ordentligt sprog ;-)

      Slet